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Deutsche Zeitschrift für Akupunktur (DZA)
Jahrgang 46, Heft
1,
03-2003
Seiten 14-25
(12)
Kompletten Artikel im .pdf Format anzeigen
S Buschkämper [2]; F Daling; I Meinjohanns
Zusammenfassung: Fragestellung: Bei der Nozignostik handelt es sich um eine neue Form der Akupunkturdiagnostik. Die individuelle topographische Lage der zu behandelnden Punkte (Nozipunkte) wird bei diesem Verfahren mittels eines standardisierten Reizes bestimmt, wobei für die Behandlungsbedürftigkeit eines Punktes nur der jeweilige Sensibilisierungsgrad als ausschlaggebend betrachtet wird. In der vorliegenden prospektiven, nichtkontrollierten Pilotstudie wurde das Wirksamkeitspotential einer Akupunkturbehandlung nach vorangegangener Nozignostik einer ersten Überprüfung bei Patienten mit Schmerzen unterzogen. Methode: Ausgewertet wurden die Daten von 101 Patienten einer allgemeinmedizinischen Facharztpraxis mit unterschiedlichen Beschwerdebildern, die mit Schmerzen einhergehen und klassische Indikationen für eine Akupunkturbehandlung darstellen (LWS-/HWS-Beschwerden, Spannungskopfschmerz/Migräne, Schmerzen in den Extremitäten und Gelenken). Vor und ca. 4 Wochen nach Ende der Behandlung wurden folgende Zielparameter erfasst: Schmerzintensität, Beschwerdenhäufigkeit, Beschwerdendauer, die gesundheitsbezogene Lebensqualität (SF-36) sowie die Einschätzung der Beschwerdenänderung durch die Patienten. Ergebnisse: Bei einem insgesamt einheitlichen Ergebnismuster über alle Zielparameter war u.a. festzustellen: 90.1% der Patienten gaben nach Abschluss der Behandlung an, dass sich ihre Beschwerden im Vergleich zum Beginn der Behandlung gebessert haben. Alle im Prä-Post-Vergleich untersuchten Zielparameter zeigten statistisch hoch signifikante Verbesserungen über den Behandlungsverlauf. Die Skalen ‘Schmerz’ und ‘Körperliche Rollenfunktion’ des SF-36 wiesen dabei die größten Effektstärken (1.21 resp. 0.82) auf; bezogen auf Skala ‘Schmerz’ erreichten die Verbesserungen bei 75.5% der Patienten eine klinisch signifikante Größenordnung. Schlussfolgerung: Die Ergebnisse dieser Studie lassen sich als deutlicher Hinweis darauf interpretieren, dass es sich bei Akupunkturbehandlung nach vorangegangener Nozignostik um eine vielversprechende Behandlungsvariante handelt, und rechtfertigen Anstrengungen zu einer notwendigen weitergehenden Überprüfung dieses Verfahrens in Studien mit aussagekräftigerem Design sowie bei anderen Indikationen. Nocignostics – A New Diagnostic Method in Acupuncture Treatment: Pilot Study on a Sample of Pain Patients Abstract Purpose: Nocignostics is a new form of acupuncture diagnostics. This procedure uses a standardized stimulus to reproducibly determine the individual topographical position of therapeutically effective points (nocipoints). Nocipoints are comparable to active acupuncture points and trigger points, and defined as points on the body surface of only a few millimeters in breadth, at which otherwise subliminal painless needle stimulation can elicit pain sensation, extrinsic reflexes, and vegetative reactions. The diagnostic stimulus is a needle with a diameter of 0.12 mm that moves up and down in a guide tube approximately 5,000 times per min. and is guided over the upper layer of the skin. This standardized stimulus permits a systematic examination and comparison of active points. It is assumed that there is a proportional relation between the sensitivity, degree of activation, and efficacy of a point. Therefore, the decisive criterion for the selection of therapy points is their degree of activation. A detailed description of this procedure and its background is given in the manuscript for an English-language paper presented at the 10th ICMART World Congress in 2002, which can be obtained on request from the second author. The present prospective, noncontrolled pilot study was conducted to explore the potential benefit of acupuncture treatment following nocignostic diagnosis on a sample of pain patients. Methods: Data were available from 101 patients attending a general practitioner's practice for various pain complaints representing classic indications for acupuncture treatment (lumbar spine or cervical spine complaints, tension-type headache, migraine headache, and pains in the limbs and joints). The following target parameters were assessed before and 4 weeks after the treatment: painfulness, frequency and duration of persistence of complaints, health-related quality of life (HRQoL assessed with the SF-36) and patients' self-reports on changes in their complaints. Results: The pattern of results was generally consistent across all target parameters. Major findings were: 90.1% of patients reported an improvement in their complaints after treatment compared with before treatment. All pre-posttreatment comparisons of target parameters revealed statistically highly significant improvements. Improvements on the SF-36 ‘Pain’ and ‘Physical Role Function’ scales showed the largest effect sizes (1.21 and 0.82 respectively). Improvements on the ‘Pain’ scale were clinically significant in 75.5% of patients. Conclusion: The results of this study can be interpreted as a clear indication that acupuncture following nocignostic diagnosis is a promising treatment option. They justify further tests of this procedure in studies using more powerful designs and addressing further indications.
Keywords Nozignostik; Akupunktur; Akupunkturdiagnostik; aktive Akupunkturpunkte; Schmerz; gesundheitsbezogene Lebensqualität; Nocignostics; acupuncture; acupuncture diagnostics; active acupuncture points; pain; health-related quality of life (HRQoL)
DOI (Digital Object Identifier): 10.1078/0415-6412-00003 |