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Zeitschrift für Medizinische Physik
Volume 20, Issue
2,
06-2010
pp. 115-121
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Bettina Jørgensen; Kristian Karstoft; Troels Munch Jørgensen; Søren S Rittig; Jørgen J Frøkiær; Michael Pedersen [1]
[1] MR Research Centre, Aarhus University Hospital, Denmark
Abstract Purpose This MRI study demonstrates our first clinical experiences with structural and functional evaluation in children with renal dysfunction, and communicates our experience with quantitative measurements of renal function compared to reference values found employing radionucleotides. Material and methods We included renal impaired children who were recruited for clinical radioisotopic GFR measurements (n=8). MRI was performed 2 hours after Cr-EDTA measurements and was conducted using a protocol involving both anatomical/structural sequences and a dynamic contrast-enhanced sequence. Data obtained with the dynamic MRI sequence were processed using the graphical Patlak approach to obtain estimates of GFR. Results We were able to characterize the intrarenal configuration (cortex, medulla, pelvicalyceal arrangement) in all cases. Functional analyses of dynamic contrast-enhanced MRI revealed an overall underestimation of GFR measured by MRI compared to Cr-EDTPA measures (range: −2% to −43%). Conclusions We advocate the use of MRI as a single-modality approach in the structural and functional evaluation of impaired kidneys in children, and concurrently, we presented a clinically available strategy for estimations of renal cortical volume and single kidney function. However, the use of MRI contrast agents have recently become controversial in renal patients due to the risk of NSF. Zusammenfassung Ziel der Studie Die Studie zeigt unsere ersten klinischen Ergebnisse mit der strukturellen und funktionellen MRT bei Kindern mit Nierenkrankheiten. Die funktionellen MRT-Daten wurden mit Ergebnissen nuklearmedizinischer Untersuchungen verglichen. Methoden In die Studie wurden Kinder mit Nierenkrankheiten eingeschlossen, die zuvor eine radioisotopische GFR-Messung erhalten hatten. Zwei Stunden nach der Cr-EDTA-Messung wurde die MRT-Messung vorgenommen, die sowohl anatomische wie funktionelle Daten über die Nierenfunktion umfasste. Alle Daten wurden mit der graphischen Patlak-Analyse gemessen und die GFR berechnet. Ergebnisse Bei allen Kindern konnten wir die intrarenale Anatomie beschreiben. Die funktionellen Daten der GFR-Messung mit der MRT zeigte einen geringeren Wert im Verhältnis zur Cr-EDTPA-Messung. Zusammenfassung Die MRT kann als strukturelles und funktionelles Werkzeug zur Beschreibung der Niere bei Kindern verwendet werden. In diesem Artikel beschreiben wir den aktuellen klinischen Weg zur Berechnung der GFR mit der MRT.
Keywords Kidney disease; dynamic contrast-enhanced MRI; children; renal function; Nierenkrankheiten; funktionelle MRT; Kinder; Nierenfunktion
DOI (Digital Object Identifier): 10.1016/j.zemedi.2010.01.004 |